Waarvoor kan je patiënt/cliënt terecht bij Zelfmoordlijn 1813?

Geplaatst door: kirstenpauwels

Centrum ter Preventie van Zelfdoding

Zelfmoordlijn 1813 is er voor iedereen die aan zelfmoord denkt of bezorgd is om iemand die mogelijks aan zelfmoord denkt. Het is een gratis hulplijn waar je anoniem terecht kan en die je kan contacteren via telefoon (via het nummer 1813), chat en e-mail (via www.zelfmoord1813.be).

Tijdens een gesprek aan de Zelfmoordlijn, ligt de focus op de zelfmoordgedachten. Er wordt ingeschat hoe acuut de situatie is en afhankelijk hiervan volgt een ondersteunend gesprek of een crisisgesprek. Bij een ondersteunend gesprek is er aandacht voor het ontstaan en de betekenis van de zelfmoordgedachten en wordt er gewerkt naar een manier om met deze gedachten om te gaan. Wanneer het suïciderisico acuter is, zal er vooral gefocust worden op het overbruggen van de suïcidale crisis en het onder controle krijgen van de zelfmoordgedachten.

Bij de Zelfmoordlijn kan je patiënt of cliënt open over zijn of haar zelfmoordgedachten praten, ook op momenten dat andere hulpverleners niet beschikbaar zijn. Een gesprek met de Zelfmoordlijn is in principe eenmalig. Je patiënt/cliënt kan er niet terecht voor therapie en wanneer hij of zij meermaals contact opneemt, kan het zijn dat hij of zij telkens een andere vrijwilliger spreekt en dus telkens opnieuw zijn of haar verhaal moet doen.

De Zelfmoordlijn wordt beantwoord door vrijwilligers en de hulp die geboden wordt is anoniem. Onze vrijwilligers hebben een uitgebreide opleiding gekregen rond het in gesprek gaan met suïcidale personen en hebben heel wat ervaring en expertise hierin. Zij zijn net als andere hulpverleners gebonden aan het beroepsgeheim en zullen nooit op vraag van de oproeper contact opnemen met een derde of op vraag van een derde iets vertellen over een gesprek met een oproeper.

De telefoondienst van de Zelfmoordlijn is 24 uur op 24 bereikbaar en de chat elke avond tussen 18u30 en 22u. Soms is het echter erg druk, waardoor er mogelijks niet meteen een vrijwilliger beschikbaar is. De oproeper kan er dan voor kiezen om doorgeschakeld te worden naar Tele-Onthaal of kan op een ander moment opnieuw contact opnemen. Bereid je cliënt of patiënt hier op voor en bespreek alternatieven die hem of haar tot rust kunnen brengen of waar hij of zij terecht kan. Deze alternatieven kan je noteren in een safety plan dat je patiënt of cliënt kan raadplegen via de app BackUp of op papier.

 

Hulpverleners die vragen hebben bij het begeleiden van een suïcidale patiënt of cliënt, kunnen terecht bij ASPHA, een specifieke hulplijn rond suïcidepreventie voor hulpverleners. ASPHA is elke werkdag tussen 9u en 21u bereikbaar op het nummer 02 424 30 00 en via info@aspha.be.

© Zelfmoord1813 - disclaimer